WegenResultatenTOON ALLES1. Vaststellen nieuw investeringsprogramma verkeer in 2016, met aandacht voor veilige fietsverbindingen.WegenResultaatResultaat1. Vaststellen nieuw investeringsprogramma verkeer in 2016, met aandacht voor veilige fietsverbindingen.Opstellen van een nieuw gemeentelijk verkeersplan gebaseerd op de regionale ontwikkelingen en gemeentelijke ambities.Specifieke activiteiten in 20161. Opstellen en vaststellen nieuw investeringsprogramma verkeer in 2016.De gemeenteraad heeft het investeringsprogramma verkeer 2016 op 15 maart 2016 vastgesteld. Het investeringsprogramma verkeer 2017 heeft de gemeenteraad op 7 november 2016 vastgesteld.2. Aanpak diverse fietsverbindingen.WegenResultaatResultaat2. Aanpak diverse fietsverbindingen.De gewenste verbeteringen vergen een goede voorbereiding en een gedegen afweging van de alternatieven.Specifieke activiteiten in 20161. We bereiden de uitwerking van een fietsvoorziening Molenschot-Gilze voor. Daarna plannen we de uitvoering.In samenwerking met de bewonerswerkgroep Molenschot hebben we ontwerp voor de fietsvoorziening Molenschot-Gilze voorbereid. De kredietaanvraag heeft plaatsgevonden. Uitvoering is in het tweede kwartaal 2017.2. Nader uitwerken van het in 2015 gekozen alternatief voor het opknappen van het fietspad Tilburgsebaan. Afhankelijk hiervan plannen we de uitvoering.De Anteagroup heeft een variantenstudie gemaakt. Er is een voortgangsnotitie opgesteld van de mogelijke varianten, die aan de Commissie Ruimte is voorgesteld. Vervolgens zijn de varianten met de bewoners en de NLGR besproken. In 2017 verwachten wij de uitvoering van het fietspad.3. Als we tot een plan zijn gekomen plannen we de uitvoering om de bochten in de Mary Zeldenrustlaan aan te passen.Om een goed inzicht te krijgen in de knelpunten is bureau Akertech benaderd om een verkeerskundige analyse uit te voeren. De uitkomst van dit onderzoek zal in 2017 aan de commissie ruimte worden voorgelegd.3. Verbreding N282.WegenResultaatResultaat3. Verbreding N282.De wijzigingen bereiden we voor, in goed overleg met de bewoners, de provincie en de gemeente Tilburg.Specifieke activiteiten in 20161. Communicatie met en inspraak voor omwonenden bij de aanpassingen in en rondom Hulten, behorende bij de planvorming van de verbreding en omleiding van de N282, gedurende het hele proces.Het college van B&W heeft het ontwerp bestemmingsplan vrijgegeven voor het indienen van zienswijzen. Inmiddels is de zienswijze termijn verstreken. Begin 2017 wordt de gemeenteraad gevraagd het bestemmingsplan vast te stellen.2. Bestemmingsplan wijzigen.Het college van B&W heeft het ontwerp bestemmingsplan vrijgegeven voor het indienen van zienswijzen. Inmiddels is de zienswijze termijn verstreken. Begin 2017 wordt de gemeenteraad gevraagd het bestemmingsplan vast te stellen.4. Maatregelen Uitvoeringsstrategie SpoorzoneWegenResultaatResultaat4. Maatregelen Uitvoeringsstrategie Spoorzone1. We werken de maatregelen integraal uit als onderdeel van de ontwikkeling spoorzone in relatie tot de pilot SWUNG. Waarbij we rekening houden met verwijderen wachtspoor, aanleg van zuidelijke toegang, aanpassen perrons en overwegen (LVO). 2. We verwachten het ontwerp van de geluidschermen in 2016 gereed te hebben in overleg met ProRail en de bewoners.Specifieke activiteiten in 20161. Overleg met partijen om wat in het uitvoeringsprogramma Spoorzone is opgenomen te gaan voorbereiden.Wij zijn druk in overleg met het Ministerie, Provincie, ProRail, NS en alle andere betrokken organisaties. We hebben de voortgang diverse malen gerapporteerd via memo’s aan de raadscommissie Ruimte. Zeer belangrijk is de toekomst van het zgn. wachtspoor. We hebben al eerder verzocht dit te verwijderen. In het kader van het Programma Hoogfrequent Spoor zal het Ministerie hierover medio 2016 een besluit nemen. Die informatie is onlangs gedeeld met de commissie Ruimte op 24 mei 2016.2. Ontwerp geluidschermenBij vervallen van het wachtspoor dient het ontwerp van de schermen opnieuw bekeken te worden omdat ze dan op een bepaald gebied dichter bij het spoor geplaatst kunnen worden. Wij zijn bovendien van plan om te onderzoeken d.m.v. een zgn. omgevingsdialoog of er draagvlak onder de inwoners te vinden is voor een lager beschermingsniveau en als gevolg daarvan lagere schermen. Uiteraard kan dat alleen slagen als ook het Ministerie van Infrastructuur en Milieu instemt met die werkwijze. We voeren daarover in 2016 overleg. Bij vervallen van het wachtspoor kan ook een nader ontwerp worden gemaakt van de gewenste verbetering van het perron. Deze activiteiten vragen uiteraard tijd en budget. Wij streven er naar studie en nader onderzoek e.d. te starten najaar 2016 zodat daarover besluitvorming kan plaatsvinden najaar 2017.5. Aanpakken van straten waar de doorstroming of de verkeersveiligheid in het geding is.WegenResultaatResultaat5. Aanpakken van straten waar de doorstroming of de verkeersveiligheid in het geding is.In 2015 hebben we hiervoor een voorbereidend onderzoek afgerond.Specifieke activiteiten in 20161. Verder uitwerken van de alternatieven Raadhuisplein met de betrokken partijen.De voorkeursvariant wordt nu verder uitgewerkt. Eventuele externe factoren worden momenteel nader onderzocht. Nadat deze in beeld zijn gebracht wordt de definitiefase afgesloten en start de ontwerpfase.6. Verkeersveilig maken van schoolroutes.WegenResultaatResultaat6. Verkeersveilig maken van schoolroutes.Afgelopen jaren is door de uitvoering van het Octopus project de veiligheid rondom de school en schoolroutes al flink verbeterd. We hebben regelmatig overleg met de scholen en besteden hier aandacht aan. Als er knelpunten zijn/ontstaan dan pakken we die aan.Specifieke activiteiten in 20161. Overleg met de scholen over onder andere de veiligheid van de schoolroutes.In 2016 hebben we maatregelen uitgevoerd bij de Drie Musketiers in Hulten. Daarnaast zijn we in overleg met De Kring in Rijen en De Wildschut in Gilze om ook daar attentieverhogende materialen te plaatsen.7. Alle vormen van vervoer koppelen binnen een systeem met één (privaat-publiekrechtelijke) regiecentrale en daaraan gekoppeld de inkoop van vervoer.WegenResultaatResultaat7. Alle vormen van vervoer koppelen binnen een systeem met één (privaat-publiekrechtelijke) regiecentrale en daaraan gekoppeld de inkoop van vervoer.De gemeente Gilze en Rijen wil met de regio `hart van Brabant` een organisatiemodel voor efficiënt doelgroepenvervoer (vervoer regiotaxi, leerlingenvervoer, AWBZ vervoer en WMO vervoer) dat optimale mogelijkheden geeft het kantelingsbeleid voort te zetten, dat integrale regie op vervoer kan voeren en te allen tijde mee kan ademen met de dynamiek in het vervoer.Specifieke activiteiten in 20161. Aanbesteding voor het doelgroepenvervoer (starten met regiotaxi).De aanbesteding wordt gecombineerd met de regiotaxi. Voorbereiding van de aanbesteding vindt plaats in de regio Hart van Brabant.