Openbare orde en veiligheidResultatenTOON ALLES1. Terugdringen overlast van notoire overlastgevende gezinnen en jongeren.Openbare orde en veiligheidResultaatResultaat1. Terugdringen overlast van notoire overlastgevende gezinnen en jongeren.Voor de aanpak van ernstige overlastgevende situaties is jaarlijks een bedrag van € 125.000 vrij gemaakt. Wij gebruiken dit o.a. voor de + aanpak voor overlastgevende jeugd. Voor de aanpak van overlastgevende gezinnen werken we met de zogeheten CMPG aanpak, dit staat voor Complexe Multi Probleem Gezinnen. De gemeente voert hierin regie in situaties waarin de reguliere inzet niet effectief blijkt te zijn of stagneert.Specifieke activiteiten in 20161. Actief reageren op ernstige overlastsituaties en daar waar nodig zoeken naar nieuwe oplossingen.We reageren adequaat op overlastmeldingen en er is persoonlijk contact met melders én de jongeren. Op overlastgevende jongeren is een plan van aanpak, waarbij zorg en repressie hand in hand gaan. De overlast van overlastgevende gezinnen terug naar een beheersbare situatie. Blijvende aandacht is echter noodzakelijk. Daar waar mogelijk gebruiken we bestuurlijke bevoegdheden om overlast terug te dringen, zoals bijvoorbeeld gebiedsverboden.2. Intensiveren handhavingsbeleid illegale bewoning op campings en elders binnen de gemeente.Openbare orde en veiligheidResultaatResultaat2. Intensiveren handhavingsbeleid illegale bewoning op campings en elders binnen de gemeente.In 2012 zijn er middelen vrijgemaakt om de handhaving op de permanente bewoning op recreatieterreinen te starten. De inschatting was dat na een periode van drie jaar de werkzaamheden dusdanig zouden zijn dat ze meegenomen konden worden in de reguliere handhavingswerkzaamheden. Gebleken is dat we niet het volledige zicht hadden op de volle breedte van de problematiek. Uit een quickscan blijkt dat er ongeveer 60 objecten zijn waar mogelijk permanent gewoond wordt. Het gaat hier om objecten waarvoor geen gedoogbeschikking is afgegeven of waarvan de bewoners zich hebben ingeschreven in de BRP. Om de aanpak van de permanente bewoning een goed vervolg te kunnen geven is het nodig dat ook deze groep bewoners wordt aangeschreven op het verbod op permanente bewoning.Specifieke activiteiten in 20161. Voortzetten van de handhaving op de permanente bewoning door een extern bureau.Gezien de ervaringen van de afgelopen jaren is te verwachten dat ongeveer 10 illegale woonsituaties op de campings vanuit de huidige aanpak worden opgelost. Het is niet de verwachting is dat dit jaar nog extra goedkope huurwoningen worden toegevoegd. Om die reden worden er van de handhavingszaken m.b.t, illegale bewoning buiten de campings alleen zaken waar de veiligheid en gezondheid in het geding is opgepakt. Lopende zaken worden afgehandeld.3. Evaluatie van alcoholmatigingsbeleid.Openbare orde en veiligheidResultaatResultaat3. Evaluatie van alcoholmatigingsbeleid.In de wijziging van de Drank- en horecawet per 1 januari 2014 is opgenomen dat de gemeenteraad iedere vier jaar een preventie- en handhavingsplan alcohol vaststelt (artikel 43a DHW). Uw gemeenteraad heeft dit plan in 2014 vastgesteld. In 2016 staat een eerste evaluatie hiervan gepland.Specifieke activiteiten in 20161. Evaluatie van het preventie- en handhavingsplan alcohol.Het preventie- en handhavingsplan alcohol krijgt aandacht binnen de diverse disciplines, zoals de GGD, bureau Halt en openbare orde en veiligheid. Hoewel er geen formele evaluatie van het plan heeft plaatsgevonden, is het preventieve deel van de nota nadrukkelijk betrokken bij de nieuwe gezondheidsnota, die in april 2016 aan uw raad is voorgelegd. Door het betrekken van het preventieve deel van het preventie- en handhavingsplan alcohol bij de nieuwe gezondheidsnota heeft er wel een informele evaluatie plaatsgevonden omdat er is teruggekeken en op basis hiervan onder andere is bepaald welke punten opnieuw specifieke aandacht dienen te krijgen op het gebied van preventie alcoholgebruik.4. Aanpakken van overlast door hangjongeren.Openbare orde en veiligheidResultaatResultaat4. Aanpakken van overlast door hangjongeren.De +aanpak richt zich op jongeren die in een toenemende mate criminaliteit plegen, de zogenaamde 'harde kern jongeren' van Gilze en Rijen met een flink justitieel dossier. Samen met jongerenwerk, politie, andere betrokken (zorg)organisaties wordt per jongeren een plan van aanpak opgesteld, waaraan in gezamenlijkheid ook wordt gewerkt. Zoals afgesproken wordt deze aanpak in 2016 geëvalueerd.Specifieke activiteiten in 20161. Toepassen van de + aanpak voor jongeren.In 2016 continueerden we de + aanpak. Binnen deze aanpak reageren we adequaat op overlastmeldingen en is er persoonlijke aandacht voor inwoners die overlast ervaren en de jongeren zelf.2. Evaluatie van de + aanpak eind 2016.De + aanpak wordt doorlopend geëvalueerd en bijgesteld. Ondanks de aanpak zagen we in het 4e kwartaal een toename van het aantal overlastmeldingen. Deze zijn geanalyseerd en terug te brengen aan een specifieke jongerengroep. Daar zetten we gezamenlijk met politie en jongerenwerk stevig op in. Periodiek wordt bekeken welke jongeren binnen deze aanpak prioriteit hebben.5. Zorgdragen voor een adequate bluswatervoorziening in onze gemeente.Openbare orde en veiligheidResultaatResultaat5. Zorgdragen voor een adequate bluswatervoorziening in onze gemeente.1. Het onderzoek vanuit de Veiligheidsregio is naar verwachting eind 2015 gereed. In 2016 kijken we wat de consequenties zijn voor de wijze waarop we op dit moment de bluswatervoorzieningen hebben ingericht in onze gemeente. 2. Brandveiligheidseisen recreatieterreinen Onze recreatieterreinen hebben allen een vergunning voor brandveilig gebruik. Als toezichthouder kijken we of de feitelijke situatie hieraan voldoet. Dit blijkt niet op alle terreinen zo te zijn. Ook is gebleken dat de vergunningen niet up-to-date zijn. Om ervoor te zorgen dat regelgeving, vergunning en feitelijke situatie in lijn zijn is het nodig een uitgebreide inventarisatie te doen van de feitelijke situatie. Hierbij wordt ook gekeken naar de aanwezige bluswatervoorzieningen op de terreinen.Specifieke activiteiten in 20161. Afhankelijk van de uitkomsten van het onderzoek dat door de Veiligheidsregio is verricht, bekijken wij onze bluswaterproblematiek en welke aanpak hiervoor nodig is.Het onderzoek van de Veiligheidsregio is voltooid en de beleidsregels zijn vastgesteld. Daarmee zijn de uitgangspunten duidelijk. De primaire bluswatervoorziening is op orde. Uit een eerste inventarisatie blijkt dat de primaire bluswatervoorziening op orde is, maar dat in delen van het buitengebied en op de recreatieterreinen aanvullende maatregelen nodig zijn.2. Samen met de eigenaren van recreatieterreinen zorgen dat de brandveiligheidsvoorzieningen, waaronder bluswater, op orde zijn.In 2016 is hiermee een start gemaakt op één van de recreatieterreinen. Er is uitvoerig in beeld gebracht waar de knelpunten zitten ten aanzien van bluswater en bereikbaarheid voor de brandweer. De ambitie om, samen met de exploitant, tot een verbeterplan te komen is nog niet gerealiseerd. Wel is binnen de brandweer Midden en West capaciteit vrij gemaakt om de brandveiligheid op recreatieterreinen in onze gemeente te verbeteren.