Jeugd en onderwijsWat willen wij bereikenJeugdigen in Gilze en Rijen kunnen zich ontwikkelen tot participerende burgers. De gemeente schept de voorwaarden voor persoonlijke groei in een veilige omgeving.Wat hebben we ervoor gedaan?TOON ALLESJeugdzorg 1. Jongerenwerk een solide plek geven in de sociale basisstructuur.Jeugd en onderwijsResultaatResultaat1. Jongerenwerk een solide plek geven in de sociale basisstructuur.Afhankelijk van de uitkomst van het behoeftenonderzoek jongerenwerk Gilze half 2015 wordt duidelijk of het in 2016 noodzakelijk is om een jongerencentrum in Gilze te ontwikkelen. Als er een jongerencentrum gewenst is, maken we bij voorkeur gebruik van bestaande gebouwen. De overeenkomst met het bestuur van de Stichting Jongerenwerk Gilze en Rijen loopt eind 2016 af. Vandaar dat het noodzakelijk is een nieuwe overeenkomst op te stellen. In deze overeenkomst komt te staan wat de gemeente van het jongerenwerk verwacht voor de komende periode dat bijdraagt aan de transformatie binnen het sociale domein. Zo nodig komen er nieuwe accenten in de overeenkomst.Specifieke activiteiten in 20161. In 2016 de keuze maken of er wel of niet een jongerencentrum komt in Gilze. Mede afhankelijk van de uitkomst van het behoeftenonderzoek half 2015.Er is voor gekozen om de komende 3 tot 5 jaren de mobiele accommodatie (jongerenbus) te handhaven en indien nodig kan er gebruik worden gemaakt van bestaande accommodaties.2. Een nieuwe overeenkomst opstellen voor de uitvoering van het jongerenwerk.De voorbereidingen hiervoor lopen, wij verwachten deze opdracht in de eerste helft van 2017 af te kunnen ronden.2. Opvoeders weten de weg naar informatie te vinden die zij nodig hebben om hun kinderen zo goed en veilig mogelijk op te laten groeien.Jeugd en onderwijsResultaatResultaat2. Opvoeders weten de weg naar informatie te vinden die zij nodig hebben om hun kinderen zo goed en veilig mogelijk op te laten groeien.Goede informatie draagt bij aan het voorkomen van problemen. Vandaar dat wij het belangrijk vinden dat informatie over het opvoeden van kinderen op een laagdrempelige manier beschikbaar komt en eenvoudig is te vinden. Wij vinden het van belang dat onze aanbieders hierbij samenwerken.Specifieke activiteiten in 20161. Afspraken maken met aanbieders voor het ontwikkelen en verspreiden van informatie via diverse kanalen.De afspraken zijn gemaakt en dit wordt in 2016 opgepakt door de aanbieders. Dit is gebeurd.3. Er is voldoende aanbod van voorzieningen van lichte jeugdhulp.Jeugd en onderwijsResultaatResultaat3. Er is voldoende aanbod van voorzieningen van lichte jeugdhulp.Informele (opvoedings)ondersteuning is ontzettend belangrijk bij het realiseren van de transformatie. Vrijwilligers betekenen nu al veel, maar kunnen nog meer dingen oppakken. De initiatieven die er nu al zijn willen we met elkaar verbinden, zodat inwoners en professionals daar goed mee kunnen samenwerken. Ondersteuning van de vrijwilligers moet ook goed worden opgezet. Deze activiteiten vinden plaats in samenhang met de activiteiten in programma 5, resultaat 1 (Wet maatschappelijke ondersteuning). We willen in 2016 inzetten op de samenwerking tussen diverse partijen uit de sociale basisstructuur, lichte ondersteuning en intensieve ondersteuning. Ook de goede relatie met de huisartsen en scholen is erg belangrijk. Het bieden van lichte ondersteuning moet ertoe leiden dat escalatie van problemen wordt voorkomen. Op regionaal niveau hebben we uiterlijk mei 2016 een beeld welke vormen van jeugdhulp vrij toegankelijk worden. Met de aanbieders van deze jeugdhulp gaan we nieuwe overeenkomsten aan op lokaal niveau.Specifieke activiteiten in 20161. Inventariseren van het aanbod van informele (opvoedings) ondersteuning en actief stimuleren van nieuwe initiatieven.De inventarisatie is opgepakt in 2016. Het actief stimuleren van nieuwe initiatieven is onder meer vertaald in het nieuwe subsidiebeleid en onder andere verwekt in het opstellen van de nieuwe subsidieovereenkomsten met de partijen die een relatie hebben met informele opvoedingsondersteuning. Binnen de pilot energieke kinderen hebben ouders zelf het initiatief genomen voor het opstarten van een lotgenotengroep voor ouders van energieke kinderen.2. Afspraken maken over de coördinatie van de informele ondersteuning.Dit hebben we opgepakt als onderdeel van de nieuwe (subsidie)afspraken met het VIP (coördinatie vrijwilligerswerk en deels mantelzorgondersteuning) en met het lokaal steunpunt mantelzorg (coördinatie mantelzorgondersteuning). In 2017 bekijken we of verdere afspraken nodig zijn.3. Diverse activiteiten organiseren die de samenwerking versterkt tussen de verschillende vormen van opvoedingsondersteuning, jeugdhulp en de vrijwilligers die actief zijn in de sociale basisstructuur en als informele ondersteuner.De activiteiten zijn regelmatig georganiseerd door de betreffende aanbieders zelf. De gemeente is hierbij aangesloten.4. Uitvoering geven aan het convenant tussen de huisartsen, jeugdgezondheidsartsen en de gemeente en de relatie verder door ontwikkelen.Dit is onder andere opgepakt binnen de pilot energieke kinderen in 2016 en loopt door in 2017. We hebben nieuwe afspraken gemaakt over het werkproces. Daarnaast heeft er in december 2016 een evaluatiegesprek plaatsgevonden met de huisartsen, jeugdarts van de GGD en het Sociaal Team. Deze uitkomsten worden meegenomen bij de herziening van het convenant in 2017.5. Inzetten op goede afstemming met het onderwijs.Er is nauw contact tussen beleidsambtenaren, Sociaal Team en intern begeleiders van de scholen. In 2016 is de pilot energieke kinderen gestart waarin de samenwerking met het onderwijs verder geïntensiveerd is.6. Overeenkomsten sluiten met aanbieders van lichte vormen van jeugdhulp die vanaf 2017 vrij toegankelijk worden.De gemeente Gilze en Rijen heeft in 2016 geparticipeerd in de regionale pilot resultaatgerichte inkoop jeugd. Deze pilot heeft inzicht gegeven in wat regionaal wordt ingekocht en wat dat betekent voor de lokale overeenkomsten.Alle lokale contracten voor jeugdhulp zijn inmiddels ook opgezegd per 1-1-2017. De subsidieovereenkomsten van de partijen die vrij toegankelijke zorg bieden, worden in 2017 opnieuw opgesteld.4. De diverse vormen van intensieve jeugdhulp zijn afgestemd op de individuele behoefte.Jeugd en onderwijsResultaatResultaat4. De diverse vormen van intensieve jeugdhulp zijn afgestemd op de individuele behoefte.Net als op het terrein van de Wet maatschappelijke Ondersteuning (zie programma 5, resultaat 5) willen we dat aanbieders meer resultaat gericht gaan werken. Dit vraagt een andere manier van inkopen. Binnen de jeugdwet is opgenomen dat de familie eerst zelf een plan van aanpak mag opstellen. Dat heet het familiegroepsplan. In 2015 is een begin gemaakt met het verankeren van dit recht binnen onze werkwijze. We verwachten dat in 2016 dit nog de nodige aandacht vraagt om het daadwerkelijk goed te verankeren. In 2015 is een begin gemaakt met het toetsen van de kwaliteit. Dit vraagt nog de verdere doorontwikkeling en nodige aandacht om dit op lokaal niveau goed te verankeren. Vandaar dat het voor 2016 als een specifieke activiteit is opgenomen.Specifieke activiteiten in 20161. Nagaan welke vormen van jeugdhulp in de toekomst algemeen toegankelijk en/of collectief worden aangeboden.In 2016 is een projectplan opgesteld rondom dit thema. De uitwerking van het projectplan loopt door in 2017.2. Inkopen van intensieve jeugdhulp.Er heeft in 2016 een pilot resultaat gericht inkopen plaatsgevonden voor 2017 waar het Sociaal Team aan meegewerkt heeft. Inkoop gebeurt vanuit gastheer gemeente Tilburg. Gilze en Rijen levert hiervoor de input. Vanaf 1 januari 2017 loopt de inkoop van de intensieve jeugdhulp volledig via de gastheer gemeente Tilburg en gaan we over op resultaatgerichte inkoop.3. Invoeren van de structurele toepassing van het familiegroepsplan.Het familiegroepsplan is een plan van aanpak wat de leden van het Sociaal Team opstellen samen met ouders, bloedverwanten, jeugdige, aanverwanten of andere die tot de sociale omgeving van de jeugdige behoren, waarin ouders zelf ook aangeven hoe ze zelf de opvoed- en opgroei situatie voor hun kind(eren) willen verbeteren. Het Sociaal Team werkt met deze plannen.4. Maken van afspraken over het toetsen van de kwaliteit.Dit is in gang gezet en wordt verder uitgewerkt in de tweede helft van 2016, maar houdt ook daarna nog aandacht. Inmiddels is de verordening jeugdhulp 2017 opnieuw vastgesteld en worden er afspraken over het leveren van kwaliteit verwerkt in de nog op te stellen beleidsregels. Binnen de regio Hart van Brabant heeft dit aandacht gekregen bij opstellen van nieuwe afspraken rondom het accounthouderschap van de gastheer gemeente Tilburg.5. Bestuurlijke aansturing van jeugdzorg in de regio borgen.Jeugd en onderwijsResultaatResultaat5. Bestuurlijke aansturing van jeugdzorg in de regio borgen.De governance jeugdzorg is in 2014 vastgesteld. In het regionaal beleidskader is vastgelegd dat de afspraken voor de duur van 3 jaar zijn aangegaan. Begin 2017 wordt de samenwerking geëvalueerd en op basis van de uitkomsten hiervan worden er nieuwe regionale afspraken gemaakt.Specifieke activiteiten in 20161. Herijken van de solidariteitsafspraken.Dit loopt via het regionale evaluatietraject waarover in 2017 besluitvorming plaatsvindt. De solidariteitsafspraken zijn 19 december 2016, voor het gehele jaar 2017 opnieuw vastgesteld in de raad.2. Herijken van de regionale begroting jeugdhulp.De regionale begroting jeugdhulp 2015 is herijkt en verwerkt binnen de begroting jeugdhulp 2016. Deze is eind 2016 voor besluitvorming aangeboden aan de raad.Onderwijshuisvesting 1. Nieuwbouw/renovatie schoolgebouwen.Jeugd en onderwijsResultaatResultaat1. Nieuwbouw/renovatie schoolgebouwen.We realiseren de nieuwbouw en renovatie van de schoolgebouwen volgens hedendaagse eisen (bouwtechnisch, onderwijskundig, gezondheidskundig en milieutechnisch).Specifieke activiteiten in 20161. Voorbereiding nieuwbouw De Wildschut.De voorbereidingen zijn in volle gang. Er is een architect geselecteerd en die is aan de slag met het definitief ontwerp. De tijdelijke huisvesting moet in het voorjaar van 2017 gerealiseerd zijn, zodat voor de zomer van 2017 het oude gebouw gesloopt kan worden en de bouw kan starten rond de zomer van 2017. De geplande oplevering van de nieuwbouw is medio zomer 2018. Voorwaarde om deze planning te kunnen halen is dat er overeenstemming wordt bereikt met de eigenaar van het (voor de bouw benodigde) perceel Alphenseweg 67-69 / Raadhuisstraat 1. De onderhandelingen hierover lopen nog.2. Sloop semipermanent lokaal Burgemeester van Mierloschool, tijdstip in overleg met Stichting Nuwelijn.Het schoolbestuur heeft plannen om het gebouw van de Burgemeester van Mierloschool te renoveren. In 2016 was nog niet helder wat dit concreet gaat betekenen voor het semi-permanente lokaal.3. Mogelijke uitbreiding Prinsenbosschool.Het huidige aantal leerlingen vraagt op dit moment niet om uitbreiding van capaciteit; mocht de instroom opnieuw stijgen pakken we met het COA de planontwikkeling weer op.Onderwijsbeleid 1. Harmoniseren van het peuterspeelzaalwerk en de kinderopvang.Jeugd en onderwijsResultaatResultaat1. Harmoniseren van het peuterspeelzaalwerk en de kinderopvang.Per 1-1-2017 gaat er een nieuwe wet in die het peuterspeelzaalwerk en de kinderopvang verder harmoniseert. In 2016 stellen we in overleg met de drie peuterspeelzaalorganisaties in onze gemeente beleid op hoe we dit aanpakken.Specifieke activiteiten in 20161. Opstellen van beleid om te komen tot harmonisatie peuterspeelzaalwerk en kinderopvang per 1-1-2017.In de bij de 1. bedoelde pilotperiode werd gekoerst op afronden van een beleidsstuk vóór de zomervakantie 2016 zodat ouders kunnen anticiperen op situatie vanaf 1-1-2017. Hiermee zouden we vooruitlopen op landelijke wetgeving die pas in gaat vanaf 1-1-2018. Tijdens de pilotperiode is gebleken dat nog te veel onduidelijk was over welke richting de landelijke wetgeving op gaat. Daarom was het onmogelijk om voor ons lokaal de juiste keuzes te maken. We kunnen dit beleid daarom nog niet in 2016 opstellen en nemen dit mee naar 2017.2. Ondersteuning brede school activiteiten.Jeugd en onderwijsResultaatResultaat2. Ondersteuning brede school activiteiten.Het beleid voor de Brede school is vastgesteld in 2011. Doel is het maximaal laten aansluiten van activiteiten zodat kinderen zich breed kunnen ontwikkelen.Specifieke activiteiten in 20161. Evalueren Brede school beleid en nieuw beleid opstellen dat in samenhang is met vernieuwde subsidiebeleid.In een gezamenlijke bijeenkomst met verschillende partners (o.a. scholen) op 5 oktober 2016 is het huidige beleid geëvalueerd en zijn ideeën opgehaald voor aanpassen van het beleid. In de 'nadere regels' van het vernieuwde subsidiebeleid is het huidige beleid op de juiste wijze opgenomen. Begin 2017 wordt het nieuwe (aangepaste) brede school beleid aan uw raad voorgelegd.3. Leerlingenvervoer is op een gekantelde manier uitgevoerd.Jeugd en onderwijsResultaatResultaat3. Leerlingenvervoer is op een gekantelde manier uitgevoerd.Dit resultaat hangt samen met het genoemde resultaat over vervoer in programma 5.Specifieke activiteiten in 20161. Kanteling doorvoeren in het leerlingen vervoer.In 2016 hebben we via MEE West-Brabant een pilot uitgevoerd gericht op het kantelen van het leerlingenvervoer voor kinderen die het voortgezet onderwijs bezoeken.. In deze pilot zijn we in gesprek gegaan met ouders en jeugdigen om te verkennen welke mogelijkheden er waren om (op termijn) zo zelfstandig mogelijk te reizen. Dit heeft ertoe geleid dat in een groot aantal gevallen voor kinderen andere oplossingen zijn gevonden die minder gebruik van het leerlingenvervoer tot gevolg hadden. En waarbij het doel centraal stond om jeugdigen zoveel mogelijk in de eigen kracht te zetten.2. Onderzoeken mogelijkheden voor samenwerking met de gemeenten Baarle-Nassau en Alphen-Chaam.Op dit moment hebben de gemeenten Baarle-Nassau en Alphen-Chaam nog doorlopende overeenkomsten voor het leerlingenvervoer. Onze gemeente participeert in de regio Hart van Brabant waar de kansen van een harmonisatie van het doelgroepenvervoer (naast leerlingenvervoer ook regiotaxi en zorgvervoer in het kader van de Jeugdwet) worden onderzocht. In Alphen-Chaam en Baarle-Nassau start begin 2017 een nieuwe aanbesteding van het leerlingenvervoer, waarmee niet gewacht kan worden op de ontwikkelingen in de Regio Hart van Brabant. Pas in een later stadium kunnen we bepalen of er samenwerkingskansen zijn. In het gekanteld benaderen van aanvragen leerlingenvervoer zien we wel mogelijkheden tot harmonisering in de ABG organisatie.